ÜNİTE 4 GÖREV VE SORUMLULUKLARIMIZ
İnsa Hayatına ve Onuruna Saygı
“Şimdi Ne Yapacağız? Probleri
1. Gemi karaya çarptığında yaralanan
birkaç kişi grubun işarete kavuşmasını yavaşlatıyor. Yemek stoğunuz bitmeden
işarete varamamaktan korkuyorsunuz.
a. Onların hızına göre yavaşlar ve
herkesin yaşamını tehlikeyi mi atarsınız?
b. Onları ölüme mi terk edersiniz?
Gidebileceğim yere kadar giderim
eğer durumumuz kötüleşirse halkın oylamasıyla karar alırım.
2. Grubun kiöin yöneteceği konusunda
anlaşmazlıklarvar. Herkese konuşma fırsatı vermek zaman kaybettiriyor.
a. Herkesin fikrinin açıklama şansı
bulduğu bir sistemi mi korursunuz?
b. Kararları çabuk alacak bir lider
için mi oy verirsiniz?
Kararları çabuk alacak bir lideri
için oy veririm. O liderde ben olurum.
3. Ciddi bir şekilde çocuğu
sakatlana bir ailenin üyeleri, çocuğa gereken özeni gösteremediklerini
söylüyorlar. Çocuk çok fazla acı
çekiyor.
a. Aileye yardım edecek bir kişi mi
temin edersiniz?
b. Hiçbir şey yapmayıp onları kendi
problerini çözmeleri için yalnız mı bırakırsınız?
Bir kişi temin ederim.
4. Gruplardan birinde bir bebek
dünyaya geliyor. Ancak bu bebek haraket ettirilirse hayatını kaybetme riski
taşıyor.
a. Bebekve anne seyahat edecek hâle
gelene kadar bütün grubu bekletir misiniz?
b. Devam edip bebeğin hayatta
kalmasını mı umut edersiniz?
Yine halka sorarım.
5. 14 yaşındaki bir çocuk grubu
engelleyecek davranışlar sergiliyor ve grubun ilerlemesini yavaşlatıyor. Annesi
ve babası onu kontrol edemiyorlar ama başkasının da onu durdurmasına izin
vermiyorlar.
a. Anne ve babanın isteklerine mi
saygı duyarsınız?
b. Çocuğu başka bir ailenin yanına
mı verirsiniz?
Çocuğu kendi yanıma alırım.
6. Grubun liderlerinde biri hasta ve
kendisine kan nakli yapılması gerekiyor. Birkaç kişi onunla aynı kan grubunu
taşıyor. Ancak enfeksiyon kapmaktan korktukları için hiç kimse kan vermeye
gönüllü olmuyor.
a. İnsanların kan vermeye razı
olmamasına saygı mı gösterirsiniz?
b. İnsanları kan vermeye mi
zorlarsınız?
Kan vermelerine zorlarım.
7. Grubun bir üyesi kendisine
verilen görevleri yapmayı reddediyor. Zaten herkesin hayatının sona ermiş
olduğunu ve bir işi yapmanın anlamı olmadığını söylüyor.
a. Onu yalnız bırakıp ne isterse
yapmasına izin verir misiniz?
b. Eğer çalışmazsa onu cezalandırmakla
mı tehdit edersiniz?
Gerekirse cezalandırırım.
8. Yaşlı bir çift grubu
yavaşlattıklarını söyleyip “Bizi geride bırakıp devam edebilirsiniz.” diyor.
a. Onların seyahetedevam etmesine mi
yardım edersiniz?
b. Teklifi mi kabul edersiniz.
Yine halka sorarım.
9. Yiyeceklerden sorumlu kişinin
daha önce hüküm giyip altı sene cezaevinde kaldığını öğrendiniz. Şu ana kadar
işini çok iyi yaptıç
a. Ona güvenip işine devam etmesine
mi izin verirsiniz?
b. İşi şansa bırakmayıp yiyecek
sorumluluğunu başkasına mı verirsiniz?
Bir kişi görevlendirip onu
izlemesini söylerim. Ve görevine devam ettiririm.
Sayfa 91
Ulaşılan temel noktaları görmek için
aşağıdaki sorular üzerine tartışınız.
- Grubunuzda arar alırken hangi konularda zorlandınız? Neden?u
Bazı kişilerin yaşamını tehlikede atmada zorlandım. Çünkü
bir yandan vicdanın sesi bir yandanda devam etme isteği halka sormama sebep
oldu.
- Bazı kararları almak daha mı kolaydı? Neden?
Evet bazıları kolaydı. Örneğin lider seçme, kan verme vs.
gibi
- Grubun, üzerinde uzlaşmaya vardığı kararlar var mıydı?
Çoğu kararda aynı fikirdeydik.
- Grubun karar vermediği durumlar oldu mu?
Olmadı.
- Grupta fikirlerini zorla kabul ettirmeye çalışan kişiler var mıydı?
Herkes kendi fikrini açıkladı. Zorla kabul ettirme olmadı.
- Herkesin fikrini söyleme şansı oldu mu?
Genelde oldu.
- Karar almak için oylama yoluna gittiniz mi?
Evet gittik.
- Etkinlikteki birçok probleme gündelik hayatımızda da rastlamaktayız. Etkinlikte, hayatta kalmaya çalışan bir grup insan, aslında toplumun küçük bir örneği oluşturmaktadır.
- Gündelik hayatta bunlara benzer ne türden kararlar veriyorsunuz? Bu yolla alınan kararların adil olduğuna inanıyor musunuz?
Böyle kararlar veriliyor ama bu kadar vicdanın etki ettiği
ortada kalınan kararlar olmuyor. Adil olduğuna inanıyorum.
4. Süreç tamamlandıktan sonra yaşanan olayları ve alınan
kararları göz önünde bulundurararak grup hâlinde bir slogan belirleyiniz.
Sloganınızı farklı yöntemler kullanarak diğer gruplarla paylaşınız.
“
- Uzlaşılan kaliteli toplum tarifi sizi memnun etti mi? İçinde yaşamak istediğiniz toplum gerçekten bu özellikleri mi taşımalı?
Böyle bir toplum gerçekten güzel bir toplum olur. Bu
özellikleri taşımalı.
- Yaşadığınzı toplum bu özelliklerin ne kadarını taşıyor? Farklı olan neler var? Tartışınız.
Toplumda taşıyan bireyler var. Ama taşımayan bireyler daha
çok var.
- Tarif ettiğiniz ve özelliklerini saydığınız kaliteli toplumu meydana getirmek için neler yapalabilir?
Anne ve babalar çocukları eğitip bu toplum olmasa gelecek
toplum için hazırlamalılar.
- Sizce, ailenize öğretmenlerinize, arkadaşlarınıza, komşularınıza ve diğer insanlara düşen görevler nelerdir? Sınıf ortamında arkadaşlarınızla tartışın.
Toplum kurallarına uymak ve uyacak bireyler yetiştirmek.
- Saydığınız bu özelliklere sahip bir otplum için “Bu bir hayal mi?” ya da “Neden olmasın? ifadelerinden hangisini kullanırsınız? Neden?
Neden olmasın ifadesini kullanırım. Çünkü olabilecek bir
hayal.
Sayfa 94
Çevrede
gözlemlediğiniz bir sorunu ve çözüm önerilerinizi ilgili/yetkili kurumun posta
veya e-posta adresini öğrenerek kısa ve anlaışır bir mektup veya e-posta
iletisi şeklinde yazınız.
Kimden:
.......................................@....................................
Kime: .....................................@..........................................
Konu: Çevre
Sayın Yetkili
Çevredeki çöplerin kirliliklerin bende farkındayım. Size bu
sorunu önermek için tavsiyem var.
Seminerler düzenleyin, mitingler yapın topluma bu fikri
aşılayın. Yoksa topluma bu fikirler aşılanmadıkça yine aynı kirlilikler devam
edecek.
Sayfa 95 Demokratik Bir Çevre İçin Yapacaklarım
1. Arkadaşlarınızla bir grup oluşturunuz.
2. İki büyük resim kağıdından birine demokratik, insan
hakları ihlali olmayan barışın yaşandığı mutlu bir dünya ve çevre resmi
çiziniz.
3. Diğer resim kağıdına ise demokratik olmayan insanların
haksızlığa uğradığı mutlu olmadığı bir dünya veya çevre resmi çiziniz.
(Resimleriniz basit ama mesaj içeren nitelikte olmalı. Resim çiziminde aranızda
iş bölümü yapabilirsiniz.)
4. Grubunuzdan iki sözcü seçerek resimleri tasvir etmelerini
isteyiniz. Resimlerden hangisi yaşamak istediğiniz dünya ya da çevreyi
anlatıyor.
İlk resim adil bir dünya ve temiz bir çevre olduğu için ilk
resim benim dünyamı anlatıyor.
5. Yaşadığınız dünya ya da çevrenin demokratik, insan
haklarının ihlal edilmediği, insanların barış ve huzur içinde yaşadığı bir yer olması için
bizlere düşen sorumluluklar nelerdir? Bu konuda bizim kendi konumumuza uygun
olarak neler yapabileceğimizi tartışınız.
Bize düşen sorumluluk adil evlatlar yetiştirmek ve topluma
bu fikirleri aşılamaktır.
Sayfa 96 Ben de Yapabilirim.
Çözüm Nedir?
Aşağıda ülkemizde
ya da dünyada yaşanan sorunlardan bazıları dört başlıkta verilmiştir. Grup
olarak bu sorunlardan birini seçiniz. Açıklamalar doğrultusunda seçtiğiniz konu
hakkında bir grup bildiris hazırlayarak sınıfla paylaşınız.
1. Açlık ve yoksulluk için çözüm önerileri nelerdir?
2. Ülkemizde ya da dünyada barışın insan haklarına saygının,
eşitliğin sağlanması için neler yapılabilir?
Sayfa 97-98
4. Neden okumuyoruz? Bu konuda neler yapabiliriz?
Sayfa 99 Toplumsal Kurallar
1. Grup olarak aşağıdaki kurallardan birini seçiniz.
Çöpleri 19.00-20.00 arasında çıkarma kuralı.
2. Seçtiğiniz kuralın neden konmuş olabileceğini grup
arkadaşlarınla tartışarak bunu birkaç cümle ile ifade ediniz.
Çevrede koku olmaması ve kirlenmemesi için.
3. Seçtiğinz kurala uyulmadığı ya da böyle bir kural
olmadığı durumda neler yaşanabileceğini arkadaşlarınızla tartışınız.
Çevre çok pis kokar ve görüntü kirliliği ortaya çıkar.
4. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
- Toplum hayatını düzenleyen kurallara neden ihtiyaç
duyarız? Tartışınız.
Çünkü toplumun düzeni olması ve bu düzenin bozulmamasını
sağlamak için.
- Toplum hayatını düzenleyen yazılı olan ya da yazılı
olmayan kurallar olmasaydı yaşantımız nasıl olurdu?
Toplum hayatı darmadağın olurdu.
- Kuralların korunması ve kurallara uyma noktasında bize
düşen görevler nelerdir? Günlük hayatınızdan örnekler vererek tartışınız.
Bu kurallara uymaktır. Yere çöp atmamak, insanlara saygı
duymak, doğayı korumak vs.
5. Siz de sınıfınız için kurallar belirleyiniz ve
belirlediğiniz kuralları kartlara yazarak sınıf panosuna asınız. Bu kurallar
karşısındaki sorumluluklarınız nelerdir? Tartışınız.
Bu kuralları gerçek hayatımıza işletmek.
Sayfa 100 Katılım Ve Karar Verme
Katılım kültürünün
oluşması demokrasinin gelişmesi açısından son derece önemlidir. Aşağıda karar
verme ve katılımla ilgili karşılaşabileceğiniz durumlar verilmiştir. Grup
olarak durumlardan birini seçiniz. Seçtiğiniz durumdaki yönerge doğrultusundan
çalışma yaparken aşağıdaki uyarıları göz önünde bulundurunuz.
- Önerilerinizin demokratik olmasına dikkat ediniz.
- Durumlarla ilgili kararları alırken tüm üyelerin görüşlerini almaya özen gösteriniz.
- Bazı durumlarda yöntem önermeniz gerekebilir. Önerebileceğiniz yöntem için çözüm aşamaları belirtiniz.
Durum A
Okulunuzun spor
kulübüne üyesiniz. Kulübün yıllık faaliyetlerinin nasıl belirlenmesini
istersiniz?
Üyelerin fikirlerini alıp oylama yaparak belirlerim.
Durum B
Okulunuzun
bahçesine bir oyun parkı yapılmasını istiyorsunuz. Bu isteğinizi okul
yönetimine nasıl duyurursunuz?
Dilekçe ile.
Durum C
Yaşadığımız bölgede
“Çocuk Hakları” konulu bir öğrenci sempozyumu yapılacak. Okulunuzdan sempozyuma
katılacak öğrencileri siz seçeceksiniz. Seçim süreci nasıl olmalıdır?
Adayların isimleri alınıp elemelerle belirlenmelidir.
Durum D
Okulunuzda
öğrencilerin cep telefonlarını yanlarında getirip getirmemeleri konusu
tartışılıyor. Kimileri buna izin verilmeli derken kimileri de bunun
öğrencilerin dikkatini dağıtacağını söylüyor. Sizce bu konudaki kararı kim ve
nasıl vermeli?
Bu istek M.E.B’na iletilmeli. Heyet toplanıp oylama ile
karar verilmeli.
Durum E
Mahallede
arkadaşlarınızla oynadığınız yeşil bir alan var. Ancak mahallenin çöpleri de bu
alanın bir köşesinde toplanıyor. Bu durum sizin ve arkadaşlarınızın sağlığını
tehdit ediyor. Sorunun çözümü için nasıl bir yol izlersiniz?
Mahalle sakinlerine durumu anlatırım.
Durum F
Ailenin yeni bir
televizyon alacağını söyledi. Alınacak televizyonun özellikleri konusunda nasıl
karar verilmesini istersiniz?
Herkesin bir özellik vermesini ve mağazaya bu özelliklerde
bir televizyon alınması isterdim.
Durum G
İlköğretimden
sonra devam edeceğiniz okul konusunda kararı kimin vermesini istersiniz? Bu
konuda karar verme süreci nasıl olmalıdır?
Kendim karar veririm.
Sayfa 100
1. Etkinlikteki durumlarla günlük hayatınızda da raslıyor
musunuz? Yaşadıklarınızı demokratik katlım açısından değerlendirerek
arkadaşlarınızla paylaşınız.
Evet raslıyorum. Her kararda her insanın bir fikrini almak
gerekir.
2. Buna benzer kararlar alınırken genelde nasıl yöntemler
uygulanıyor? Sizin görüşleriniz alınıyor mu? Neden?
Herkes fikrini açıklıyor. Genelde benim görüşerimde alınıp karara
doğrudan etki ediyor.
3. Okulda, ailede, çevrede veya yaşadığınız toplumda alınan
kararlara katılmanın oy vermek dışında başka yolları var mıdır? Bunlar neler
olabilir?
Bir lider seçip onun kararlarına destek vermek olabilir.
4. Kararlara katılımın bir hak olduğunuı biliyormuydunuz?
Evet, biliyordum.
Sayfa 102-103-104 Devletin Görev Ve Sorumlulukları
Gazete Hazırlıyoruz
Çalışma Sayfası
ESİNTİ GAZETESİ
Huzurevi ilk misafirlerini sevgiyle karşıladı
Açılmasından 10 gün geçen huzurevi ilk misafirlerini karşıladı.
Genelde gençlerin olduğu grup huzurevi sakinleriyle muhabbet edip hediyeler
verdi.
Türkiye’de ilk defa engelli asansörü yapılan okul
başbakan tarafından açıldı.
Başbakan Arif Umut Nigar’ın açılışını yaptığı engelli
asansör, başbakan tarafından açıldı.
Engellilerin kartlarıyla kullanıcağı özel tanımlı asansörler
ilk engellinin ve başbakanın kestiği kurdele ile kullanıma başladı.
Öğrencilerin ihtiyacı olan bilgisayarlar okullara
dağıtıldı.
Okullardaki öğrencilerin ihtiyacı olan bilgisayar başbakan
Nigar tarafından kendi elleriyle dağıtıldı.
Devlet; çalışanların refahını yükseltmeye ve yaşam
standartlarının düzeltilmesine yönelik çalışmaları hızlandırdı.
Devletin üzerinde durduğu çalışmalar artık son adımlarına
gelerek vatandaşa ümit oldu.
Sayfa 105-106 Topluma ve Ülkeme Karşı Sorumluluklarım
Örnek Vatandaş
Bu etkinlik altı
aşamadan oluşmaktadır. Bu aşamalarda verilen yönergeleri takip ederek etkinliği
yapınız.
1. Aşağıda bir ilköğretim okulu öğrencisinin “Vatandaşlık
Görevleri” ile ilgili yaptığı röportaja yer verilmiştir. Röportajda boş
bırakılan yerleri tamamlayınız.
-
Okulda birlik ve beraberliği sağlama konusunda
sorumluluklarız nelerdir?
Okuldaki sorumluluklarımız yıkıcı değil yapıcı olmaya
çalışmaktır.
-
Okulda ya da çevrenizde yaşanan bir sorunun çözülmesi
için arkadaşlarınızla birlikte katkıda bulundunuz mu?
Evet, yıkmaya çalışanlara yapmayı öğrettim.
-
Birlik ve beraberliğin sağlanmasında çevrenizdekilerin
duyarlılığını arttırmak için neler yapabilirsiniz?
Diğer kişilere örnek olarak onlara bu duyguyu aşılayarak
onları duyarlı yapabiliriz.
-
Vatandaşlık görevleriniz nelerdir?
Ayrımcılığa karşı olmak, haklarımızı bilmek, kurallara uymak
vs.
-
Vatandaşlık görevlerini yerine getirmek ülkemizin
birlik ve beraberliğine nasıl katkı sağlar? Örneklerle açıklar mısınız?
Bu sayede ülkemiz daha adil daha güçlü bir ülke olur.
Örneğin vergi verirsek ülkemiz daha çok kalkınır. Örneğin kurallara uyarsak
ülkemiz içinde daha çok birlik ve beraberlik olur.
-
Sizce yaşadığımız topluma ait olduğumuzu hissetmek, o
toplumun bir ferdi olduğunu kabul etmek neden önemlidir?
Vatanımızı daha çok sevmek daha çok ilerletmek için
önemlidir.
-
İçinde bulunduğumuz toplumun birlik ve beraberliğine
katkıda bulunmak için bundan sonra neler yapmayı düşünüyorsunuz?
Toplumda örnek vatandaş olmalı ev değil komşu almalıyız.
2. Röportajı sınıfta diyalog şeklinde canlandırınız.
3. İzmir Güzelcan Kardeşler İlköğretim Okulu öğrencisi Döne
Aldemir’in yazdığı ve şiir yarışmasında birinci olan 107. sayfadaki “Onlar Artık Ağlamıyor” adlı şiiri okuyunuz.
4. Bu şiirde anlatılan vatandaşlık anlayışı ile ilgili
düşüncelerinizi paylaşınız.
Sevgi, saygı, hoşgörü, ilerleme anlayışı şiire hakim olmuş.
5. Siz olsayadınız şiirin son kıtasını nasıl yazardınız?
Hani sen demiştin “Ya haddinizi bileceksiniz yada haddinizi
bildireceğiz” demiştin ya Ata’m
Sen bildirdin biz bildiremedik Ata’m
Bir daha gel Samsun’dan Ata’m
Hayallerle avunduk durduk
Sensiziz üşüyoruz Ata’m
6. Yazdığınız bölümü sınıfla paylaşınız.
Sayfa 108 Vatandaşlık Görevlerimiz ve Vatanseverlik
- Kendinizi sorumluluklarının bilincinde olan duyarlı bir vatandaş olarak tanımlar mısınız? Açıklayınız.
Evet, tanımlanırım. Çünkü kendimi tam bağımsız demokratik ve
aynı anlamda laik bir Türkiye Cumhuriyeti’nin en büyük bekçilerinden biri
olarak görüyorum.
- İçinde yaşadığınız toplumun birlik ve beraberliğine katkıda bulunmak için neler yaptınız? Unutamadığınız bir anınız varsa sınıfla paylaşınız.
Adil, eşitlikçi bir vatandaş olarak görünüp topluma örnek
biri olmaya çalıştım.
- Bu çalışma sonrasında hangi kazanımları elde ettiniz, neler öğrendiniz?
Birlik ve beraberliğin önemi daha çok anlaşıldı.
Sayfa 109-110 Değerlerimizi Tanıyalım, Zenginleştirelim
Sorular
- Toplumunun birlik ve beraberliğini sağlayan değerlerini koruma ve geliştirme konusunda üzerinize düşen sorumlulukları yerine getirdiniz mi? Nasıl?
Yerine getirdim. Çünkü ayrım yapmadım, yıkıcı değil yapıcı
oldum.
- Bu çalışmalar içinde yaşadığınız toplumun birlik ve beraberliğini sağlama konusunda daha duyarlı olmanızı sağladı mı? Neden?
Toplumda birlik ve beraberlikte duyarlı olmamı sağladı.
Çünkü zaten toplumda görevimi yapmama rağmen daha özen göstermeme sebep oldu.
Sayfa 111-112 Birlik ve Beraberliğimiz için Sorumluluklarım
- Siz eğlencee mekânı sahibi olsaydınız turiste ne cevap verirdiniz?
Ben zaten ülkeme ait müzik çalacağım için böyle bir sorunla
karşılaşmazdım.
- Turisti halkı buluyor musunuz? Neden?
Evet, buluyorum. Çünkü onlar bu ülkeyi tanımak için geldi.
- Yaşadığınız veya duyduğunuz kültürel yabancılaşmayla ilgili başka bir olay veya anınız varsa sınfla paylaşınız.
Yok.
- Örf ve adetlerimize yaşantınızdan örnekler veriniz.
Kına gecesi, bayram ziyaretleri.
- Aile büyüğünüzden öğrendiğiniz eski bayram gelenekleriyle bugünkü bayram geleneklerini karşılaştırınız. Farklılıklar ve benzerlikler üzerinde tartışınız.
Eski geleneklerle yeni gelenekler aynı.
- Kültürel değerlerimizi koruma ve geliştirme konusunda duyarlı olduğunuzu düşünüyor musunuz?
- Türkçe’yi doğru, etkili ve güzel kullanmaya özen gösteriyor musunuz?
Evet gösteriyorum.
- Ülkemizde tarihi eser ve yapıların yeterince tanıtıldığını düşünüyormusunuz?
Düşünmüyorum.
3. Kültürümüzü zenginleştirmek ve korumak için siz neler
yapardınız? Öneriler geliştiriniz.
Yeni nesile kültürümüzü öğretmeli, diğer kültürlerin
özentisi değil kendi kültürümüzün veziri olmalıyız.
Sayfa 113-114-115 Yarınlar İçin Birlikte Koruyalım
1. Aşağıda kamu alanlarının korunup geliştirilmesiyle ilgili
verilen haberi inceleyiniz.
- Aşağıdaki değerlendirmeyi yapınız.
Bu çalışma kamuaygunhoca.com mallarını koruma konusunda daha duyarlı
olmanızı sağladı mı? Neden?
Ben kamu mallarına çok dikkat eden bir insandım. Bu etkinlik
beni daha da özen göstermemi sağladı. Bu mallar hem maddi olsun hem manevi
olsun korunması zorunlu mallardır.
Sayfa 117-118-119 Mutlu Bir Yaşam İçin
Aşağıdaki yönergeleri takip ederek etkinliği yapınız.
1. Görselleri inceleyiniz.
2. Aşağıda “Ah Manu Mu” adlı romandan bir bölüm verilmiştir.
Bu metni okuyunuz.
3. Metinden ve görsellerdencalisma-kitabi-com yola çıkarak yapacağımız
etkinliğin kimlere yönelik olduğunu tahmin ediniz.
Yardıma muhtaç insanlara.
4. Metinde kızının annesine gösterdiği ilgi hakkında neler
düşünüyorsunuz?
Sevgi ve merhamet.
5. Engelli ve yaşlı bireylerin toplumda rahat ve huzurlu bir
yaşam sürdürebilmeleri için onlara nasıl davranmalıyız? Düşüncelerinizi
aşağıdaki boşluğa yazınız.
Onlara sevgi, saygı ve merhametle yaklaşmalı ve onlara değer
vermeliyiz.
6. Engelli ve yaşlı bireylerin sokaklarda özgürce, kimseye
ihyiyaç duymadan gezinebilmeleri, toplumla uyumlu ve mutlu bir yaşam
sürdürebilmeleri için bir kent tasarlayınız. Öneri ve projelerinizi aşağıda
verilen “Kent Tasarımı” bölümüne yazınız.
Kent Tasarımı
Kentinizin sokakları ve kaldırımları
|
Kaldırımlar olmayacak onun yerine çizgiler olacak.
|
Lokanta
|
Lokantalar herkese uygun yemeklerle donatılacak.
|
Okul
|
Herkese göre okullar yapılacak.
|
Hastane
|
Herkesin hastanede özel bölümü olacak.
|
Metro
|
Herkes metroyu kullanabilecek.
|
Durak ve bekleme noktaları
|
Her yaşlı ve engelli için özel koltuklar ve çıkabileceği
yerler olacak.
|
Asansörler
|
Her yaşlı ve engelli için asansörler olacak. Kimlikler ile
girilecek.
|
Bilet gişeleri
|
Yaşlı ve engellilere yarı yarıya indirim ve bazı saatlerde
ücretsiz olacak.
|
Telefon kulübeleri
|
Her engelli ve yaşlı için telefon kulübelerinde boyları
göre telefon olacak.
|
7. Engelli ve yaşlı vatandaşlarımızın rahat edebileceği bir
ev nasıl olmalıdır? Sınıfça tartışınız.
Sorunları ve zorluklarını giderebilicek bir ev olmalı.
8. Kent ve ev tasarımları çalışmalarında en çok beğenilen ve
ilgi çekici önerileri sınıfça belirleyiniz. Belirlediğiniz önerilerin
gerçekleşmesi için yapacaklarınızı planlayınız.
9. Çalışmanız sona erdikten sonra aşağıdaki soruları
cevaplandırınız.
Sorular
- Engelli ve yaşlı bireylerle ilgili yaptığınız bu çalışmalar size neler kazandırdı?
Onların önemini bir daha anladım.
- Engelli ve yaşlı bireylerle ilgili düşüncelerinizde hangi değişiklikler oldu?
Onlara daha çok önem vermeye gayret etmeye çalışacağım.
Sayfa 120-121-122-123 Toplumsal Sorunlar ve Sosyal
Sorumluluk
Ülkemizde ve dünyada yaşanan pek çok sorun çözüme kavuşmayı
beklemektedir.
Çevremizde yaşanan sorunlara karşı duyarlı olmalı, uygun
çözüm önerileri geliştirmeliyiz. Aşağıdaki yönergeleri takip ederek etkinliği
yapınız.
Toplumsal Sorunlar
|
Çözüm Önerilerim
|
Trafik
|
1. Bireysel arabalarımız yerine toplu taşıma araçlarımızı
kullanmalıyız.
2. Arabalardan çıkan egzos dumanlarını engellemek için
filtre takılmalı.
|
Kaynakların doğru ve etkil kullanılması ve israf
|
1. Her evde kullanımından fazla kaynak kullanılmaması.
2. Her eve kullanıldığı kadar kaynak girmesi.
|
Doğal afetler (yangın, sel deprem vb.)
|
1. Doğal afetlere hazırlıklı evler yapmak.
2. Doğal afete karşı bilinçlenmek.
|
Çevre kirliği
|
1. Çöpleri çöp kutularına atmak.
2. Çöpleri zamanında dışarı çıkarmak.
|
Göç
|
1. Gelişmemiş şehirleri daha çok geliştirmek.
2. Şehirleri geliştirip nüfusu dengelemek.
|
Salgın hastalıklar
|
1. İnsanları hastalıklar konusunda daha çok
bilinçlendirmek.
2. Daha çok hastane yapmak.
|
4. Çevrenizde yaşanan sorunlar nelerdir? Sınıfça
belirleyiniz. Bu sorunlara yönelik önerileri tabloda uygun yere yazınız.
Toplumsal Sorunlar
|
Çözüm Önerilerim
|
1. Trafikte yayalara önem verilmemesi.
2. 99 kişiye ceza vermeyip 1 kişiye ceza vererek o 99
kişinin cezasını o 1 kişiden çıkarmak.
|
1. Böyle kişilerin ehliyetine el konulması.
2. Polis teşkilatına çeki düzen verilmesi.
|
Aşağıdaki
karikatürü inceleyiniz. Karikatürdeki insanların yaşadığı sorunu siz
yaşasaydınız nasıl davranırdınız?
Karikatürde olsaydım hemen kayığı kıyıya yaklaştırmaya
çalışırdım.
Sayfa 124 Neme Lazımcılığın Karşıtı: Sorumluluk
1. Aşağıdaki şemada yer alan sorunların size, çevrenizdekilere
ve insanlığa etkilerini düşününüz.
2. Üçer kişilik gruplar oluşturunuz.
3. Sınıf arkadaşlarınızla birlikte yukarıdaki sorunları ayrı
ayrı küçük kâğıtlara yazarak kutuya atınız.
4. Kutudaki sorunlardan birini grupça seçiniz. Görev
dağılımını aşağıdaki şekilde yapınız.
I. öğrenci
toplumsal sorunun nedenleri, II. Öğrenci sorunun size ve çevrenizdeki insanlara
etkileri, III. Öğrenci sorun ile ilgili çözüm önerileri hakkında bir dakika
boyunca konuşmalıdır.
5. Sınıf arkadaşlarınızla birlikte her sorun içini ilgi
çekici çözüm önerileri belirleyiniz. Çözüm önerilerinizi sınıf panosunda
sergileyiniz.
NE KADAR ÖĞRENDİK?
A. Aşağıdaki sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.
1. Aşağıdaki durumların hangisinde insan onuruna saygı ile
ilgili olumsuz bir örnek verilmiştir?
A. Trafik polisinin hız ihlali yapan bir sürücünün
ehliyetine el koyması.
B. Öğretmenin ödevini yapmayan öğrenciyi uyarması.
C. Patronun geç gelen işçiyi diğer çalışanların önünde
azarlaması. Cevap=C
D. Bir babanın çocuğuna ders çalışması gerektiğini
öğütlemesi.
2. Demokratik bir ülke için aşağıdakilerden hangisi
söylenemez?
A. Ülkede yaşayan bireyler üzerlerine düşen görevleri en iyi
şekilde yerine getirir.
B. Vatandaşalar birbirlerinin hak ve özgürlüklerine
saygılıdır.
C. Vatandaşların seçim dönemlerinde oylarını kullanmaları
katılım için yeterlidir.
D. Ülkede STK’ler her alanda etkilidir. Cevap=D
3.
I. Bu yıl okulumuza bazı gönüllü aileler tarafından büyükçe
bir basketbol sahası yapıldı.
II. Türk Tabipler Birliği ve Kızılay birlikte kan bağışı
kampanyası düzenledi.
III. Hükûmet çalışma güvenliğini arttırmak için yeni bir
yasal düzenleme yaptı.
IV. Engelli çocukların eğitim ve rehabilitasyon ücretleri
devlet tarafından karşılanacak.
Yukarıdaki
seçeneklerden hangisi/hangileri sadece devletin vatandalarına karşı görev ve
sorumluluğu ile ilgilidir?
A. Yalnız I B. III, IV Cevap=B C. I, II, III D. I, II, III, IV
4. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde içinde yaşanılan toplumun
birlik ve beraberliğini sağlama konusunda duyarlılık ve bu duyarlılığın
davranış biçimine dönüştüğü bir durum vardır?
A. Aile bireylerinin; aileye ait olan fotoğraf albümünü
titizlikle saklmaası ve bir araraya geldiklerinde albüme bakmaktan büyük zevk
almaları.
B. Öğreniler kültürel değerlerimiz
konusunda bir çalışma yapacaklardı. Demokratik usüllerle grup afiş çalışması
yapmaya karar verdi. Ancak Pınar’ın ısrarla farklı bir yöntem isemesi üzerine
grup çalışmayı gerçekleştiremedi.
C. Anneannem Ramazan Bayramı’nda
Antalya’ya gitme planımıza üzüldü. Konuşma arasunda sık sık; “İnsan eski
bayramları özlüyor, bu âdet de yeni mi çıktı?” diye sitem ediyor. Cevap = C
D. Çalışan bir kadın olmasına
rağmen evdeki bütün işleri annem yapar. Odamı düzenlemem gerektiğini bilmeme
rağmen annem benim odamı düzenler.
B. Aşağıdaki ifadelerde boş bırakılan yerleri uygun
sözcüklerle tamamlayınız.
5. Kamu malları, bir ülkedeki halkın faydalanması
için tahsis edilen mallardır.
6. Çevremizdeki sorunların farkında olmak, sorunun çözümüne
katkıda bulunmak demokratik bir vatandaşın yapacağı çalışmalardır.
C. Aşağıda verilen ifadelerin başına doğru ise “D”, yanlış
ise “Y” yazınız.
7. (Y) Demokratik bir toplumda yöneticilerin seçimler ve
halk oylamaları aracılığı ile vatandaşlarının oylarına başvurması demokrasi ve
katılım için yeterlidir.
8. (D) Bir öğrenci olarak ben de vergi konusunda bilinçli
olmalı, yaptığum her alışveriş sonrasında satıcıdan mutlaka fatura veya fiş
almalıyım.
9. (Y) Toplumların geleneksel bilgi ve görgü birikimi ile
güncel deneyimlerinden meydana gelen kurallar, yazılı kurallara örnek olarak
gösterilebilir.
10. (D) Bilgi, sanat, tarih, din, dil, ahlak, örf ve âdetler
kültürü oluşturan değerlerdir.
11. (D) Okulda bir musluğun bozuk olduğunu gördüğümde tamir
edilmesi için hemen okul idaresine haber veririm.
Ç. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
12. Grup çalışması yaptığınızda üyelerin alınan kararlara
katılması neden önemlidir?
Tartışınız.
Grup çalışması bireysel çalışma olmadığı için her üyenin her
bireyin kararlarıyla hareket etmek hem onlar için hemde proje için daha
faydalıdır.
13. Aşağıdaverilen örnek olayları inceleyiniz.
A. Siz Ahmet ile aynı sınıfta olsaydınız onun kendisini
değerli hissetmesi için neler yapardınız?
Ahmet’le yakın dostluk kurup onu değerli hissettirirdim.
B. Romatizma ağrısı olan kadının davranışını doğru buluyor
musunuz? Tartışınız.
Hayır, bulmuyorum. O kadının orda oturup beklemesi gerek.
14. Sorumluluk bilincine sahip bir öğrencinin; okul
bahçesinin yeterince temiz kullanılmadığını fark ettiğinde nasıl davranması
beklenir? Yorumlayınız.
Okul idaresine bildirip, okulda bu konuda seminer
düzenlemesini beklerim.
15. Kamu malları ve ortak yaşam alanlarını koruma ve
geliştirme konusunda duyarlı bir vatandaşın ülke ekonomisine sağlayacağı
katkıları neler olabilir? Günlük yaşantınızdan örnekler vererek düşüncelerinizi
paylaşınız.
Vergi vererek bağış yaparak katkıda bulunabilir. Örneğin bir
yapının yeniden restore edilmesi için bağış yapabilir.
Arif Umut NİGAR
0 yorum:
Yorum Gönder